← Terug naar overzicht

5 tips voor een goede nachtrust

Nachtrust

Heb je de laatste tijd vaak last van slapeloze nachten? Ochtenden waarbij je niet lekker wakker wordt en eigenlijk nog even om wilt draaien? Dat is heel vervelend en veel studenten hebben vaak last van dit probleem. Een goede nachtrust is belangrijk voor je concentratie en uithoudingsvermogen door de dag heen. Hierbij is hoe lang je slaapt niet meteen het belangrijkste, maar wel hoe goed je slaapkwaliteit is. Deze vijf tips kunnen helpen bij het verbeteren van jouw slaapkwaliteit!

Tip 1: goede basis

Heel simpel, maar wel het meest belangrijk, zijn je matras en het kussen waar je op slaapt. Een slecht matras veroorzaakt namelijk vaak de basisproblemen van het slecht slapen. Goedkope bedden staan niet gelijk aan een slechte nachtrust, want het is vooral belangrijk dat je er een goed matras op legt. Test eens of een ander matras beter voor jou werkt. Ook het slapen met twee kussens kan zorgen voor nekproblemen tot gevolg dat je ’s avonds niet meer lekker slaapt. Zorg er dus voor dat je fijne kussens op je bed hebt liggen en dat je geen nekklachten ervaart.

Tip 2: slaap als prioriteit

Misschien denk je weinig slaap nodig te hebben om de volgende dag alsnog goed te kunnen functioneren. Bijvoorbeeld wanneer je gaat stappen, om 4 uur thuiskomt en de volgende dag om 8 uur alweer naar je college moet. Tijdens het studentenleven is dit een heel verleidelijk ritme omdat je geen ‘echte’ verplichtingen hebt, maar goed is het niet. Daarom moet je soms slaap even als hoogste prioriteit zetten. Als je slaapt worden er namelijk allerlei herstelprocessen opgestart in je lichaam. Je start even opnieuw op en de volgende ochtend ben je weer helemaal de fris en fruitig.

Tip 3: ritme aanhouden

Het studentenritme is eigenlijk niet eens een ritme te noemen. Vaak verschilt het per avond hoe laat je in bed ligt, hoe laat je de volgende ochtend op moet en of je er een middagdutje tussendoor knalt. Voor een goede nachtrust is het belangrijk om een regelmatig ritme te hebben. Spreek een vaste tijd met jezelf af hoe laat je in bed moet liggen en probeer je hieraan te houden. Vermijd dus even dat ene appje nog te beantwoorden of nog één aflevering van je serie te kijken. Het is heus logisch als je dit ritme in het weekend een keer doorbreekt, maar door dit ritme in ieder geval doordeweeks aan te houden, slaap je hoe dan ook een stuk lekkerder!

Tip 4: ontspanningsoefeningen doen

Gebruik het laatste half uur voor je gaat slapen voor wat ontspanning. Veel mensen gaan met een druk hoofd slapen en liggen dan vaak nog te piekeren in bed. Luister wat muziek, lees wat, doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen, neem een warme douche of verdiep je eens in wat meditatie. Kijk wat voor jou helpt! Ook het vermijden van blauw licht een half uur voor je gaat slapen helpt voor een betere nachtrust. Dus pak een boek in plaats van je mobiel voor het slapen gaan.

Tip 5: juiste omstandigheden creëren

De juiste omstandigheden in je kamer helpen bij het verbeteren van je nachtrust. Zorg ervoor dat je de kamer genoeg afsluit van het daglicht door verduisterende gordijnen op te hangen. Slaap je aan de straatkant? Ga eens met oordoppen in slapen om te kijken of dit helpt. Daarnaast is de beste slaapkamertemperatuur 12 tot 18 graden. Als je het koud hebt kan je beter een extra dekentje om je heen wikkelen. Zo slaap je ’s nachts een stuk beter!

Een laatste kleine tip: planten in je kamer zorgen voor een gezuiverde en frisse lucht! Deze planten maken de lucht in jouw kamer gezonder!

Meer studentennieuws

introductieweek
Abonneren op

Ook blogs schrijven? Word Junior Content Creator!

Vind jij het leuk om te schrijven over jouw studentenleven? Word dan Junior Content Creator bij Eindhoven Studentenstad!

  • We bieden je een eigen profiel pagina, waar al jouw geschreven blogs op komen te staan;
  • Je kunt via ons regelmatig naar evenementen, uit eten bij restaurants en producten of diensten testen;
  • En je krijgt een leuke vergoeding per geschreven blog;

Junior Content Creator worden