U bent hier

Studenten met burn-out en hoe te voorkomen

Steeds meer studenten krijgen verschijnselen of last van een burn-out, omdat zij erg onder druk staan: deadlines vanuit de studie, veel sociale verplichtingen, werken naast je studie om überhaupt je studie te kunnen betalen en nooit eens rust, omdat je altijd in verbinding staat met al je vrienden via je telefoon.... Op deze pagina vind je meer informatie over een burn-out.

Uit een onderzoek van Hogeschool Windesheim blijkt dat een op de vier studenten in het hoger onderwijs burn-outklachten heeft. Ook blijkt dat een op de zeven studenten last hebben van ernstige depressie- en angstklachten. Studenten staan erg onder druk en kunnen uiteindelijk een burn-out krijgen. Op deze pagina vind je meer informatie over een burn-out.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een toestand waar je overspannen raakt naar aanleiding van emotionele overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld komen door stress op werk, een overlijden van een dierbaar persoon of er is iets anders wat naar is gebeurd. Op een gegeven moment kan je de emotionele stress niet meer aan. Je voelt je opgebrand en hebt geen energie meer om iets te kunnen doen.

Iedereen kan een burn-out krijgen. Het komt vaak voor bij jongvolwassenen, perfectionisten of workaholics. Bij elk persoon speelt andere omstandigheden die bij elkaar te veel spanning geven. Dit kan verplichtingen zijn, problemen of je vindt dat je niet genoeg steun krijgt uit je eigen omgeving.

Burn-out voorkomen

Als je het idee hebt dat je het te druk hebt, teveel op je bord of (te) veel voor andere moet betekenen? Dan kunnen dit ook verschijnselen zijn dat jij richting een burn-out gaat.

Ook met een burn-out geldt: voorkomen is beter dan genezen. Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om tot rust te komen, zoals: 

  • Leg 's-avonds je telefoon weg (anders blijf je kijken op facebook/instagram/snapchat/whatsapp .... om te kijken wat je vrienden doen)
  • Plan vaak een avond voor jezelf, in plaats van elke avond iets doen met anderen
  • Heb je het idee dat je te veel moet doen? Maak een lijst van alles wat je nog moet doen en maak een goede planning. Overzicht creërt rust!
  • Praat met iemand over jouw problemen. vrienden, familie of een extern persoon.

Hoe herken je een burn-out en wat zijn de symptomen?

De symptomen kan je onderverdelen in twee aspecten: psychische klachten en lichamelijke klachten. Hevige moeheid, uitgeput gevoel, gespannenheid, slaapproblemen, piekeren en prikkelbaarheid zijn onderdelen van psychische klachten. Je hebt ook geen plezier meer in je werk, je hebt geen zin meer in seks en je hebt geen trek meer in dingen die je lekker vindt.

Heb je last van onder andere:

  • duizeligheid;
  • hartkloppingen;
  • hoofdpijn;
  • pijn op de borst?

Dan zijn dit lichamelijke klachten. Als je ze langer dan 6 maanden hebt, dan heb je een burn-out.

Studenten staan vaak onder druk om niet te falen op school. Ze krijgen extra en veel werk om goede cijfers te halen. Sommige studenten doen nog extra vakken bij hun huidige opleiding. Dit kan allemaal te veel worden en leiden tot emotionele uitputting.

Hoe herstel je van een burn-out?

Bij het herstellen is het belangrijk om je dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk te doen of op te pakken. Ging je drie keer per week sporten? Probeer dit dan op te pakken. Ging je elke woensdag met je vriendinnen een filmpje kijken? Doe dit dan weer! Met een actieve aanpak herstel je sneller. Het belangrijkste is dat je je ontspant. Je moet ook wel inzien en accepteren dat je een burn-out hebt. Je kan nagaan welke problemen jou veel spanning geeft en dan kijken hoe je de spanning kan minderen. Heb je spanning door werk en werk je 40 uur? Probeer dan minder te gaan werken. 

Lukt het niet om zelf weer je leven op te pakken? Dan kan je ook langs een psycholoog. Klinkt heftig, maar een psycholoog kan je vaak beter helpen. Als je bijvoorbeeld niet met je vrienden of familie wil praten over je problemen, dan kan een psycholoog je wel een luisterend oor bieden. Vaak helpt het praten met iemand die je niet kent. Je kan via jouw huisarts terecht bij een psycholoog. Je moet wel eerst praten met je huisarts en hij of zij bepaalt dan of je een verwijzing krijgt of niet.

Het herstellen verschilt per persoon. Bij de ene persoon duurt het misschien drie maanden en bij een ander weer zeven maanden. Je moet het de tijd geven en ook zelf meewerken om te herstellen.

Lees ook

Abonneren op